МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ НАКАЗ від 30 червня 1998 року N 482 Про заходи щодо поліпшення нагляду за дорожнім рухом та взаємовідносин міліції із власниками транспортних засобів З метою зміцнення законності в діяльності органів внутрішніх справ, особливо Державтоінспекції, забезпечення охорони прав і законних інтересів громадян, посилення впливу на стан дисципліни серед учасників руху наказую: 1. Затвердити Типові рекомендації щодо поліпшення взаємовідносин міліції з учасниками дорожнього руху та власниками транспортних засобів (далі - Рекомендації) (додаються). 2. Начальникам ГУМВС України в Криму, м. Києві та Київській області, УМВС України в областях і м. Севастополі: 2.1. Організувати вивчення Рекомендацій з особовим складом Державтоінспекції та інших підрозділів міліції, які залучаються до нагляду за рухом автомототранспорту, та прийняти заліки від відповідних працівників. 2.2. Забезпечити дійовий гласний і негласний контроль за несенням служби працівниками міліції на вулично-шляховій мережі, виявляти й припиняти випадки перевищення ними своїх повноважень під час зупинки транспортних засобів та перевірки документів. 2.3. Реагувати на кожний випадок безпідставної зупинки автомобіля або необгрунтованого вимагання від водія документів працівником міліції. 2.4. Заборонити темної пори доби зупиняти транспортні засоби для перевірки на неосвітлених ділянках доріг і вулиць одиночним нарядом та нарядом на автомобілях без спеціального пофарбування, за винятком випадків проведення спеціальних операцій. 2.5. Забезпечити особисту безпеку працівників міліції при проведенні перевірки транспортних засобів на лінії. 2.6. Організувати через засоби масової інформації широку роз'яснювальну роботу на підприємствах, в організаціях, установах і серед населення з питань порядку діяльності підрозділів ДАІ, переліку документів, які повинен мати при собі водій, про випадки, при яких дозволено зупинку транспортних засобів, а також про відповідальність працівників міліції за перевищення своїх повноважень. 2.7. До _________________ виготовити необхідну кількість примірників цього наказу та забезпечити ними підпорядковані органи внутрішніх справ. 3. ГУРОС МВС України (Ануфрієву М. І.) включити до програми підготовки та підвищення кваліфікації працівників міліції вивчення цього наказу. 4. Абзац 3 підпункту 3.4.2. додатка до наказу МВС України від 03.02.92 N 45 викласти в такій редакції: "При зверненні до учасників дорожнього руху інспектор зобов'язаний прикласти праву руку до головного убору, привітатися, чітко і зрозуміло відрекомендуватися, назвати свою посаду, звання та прізвище, роз'яснити причину зупинки транспортного засобу і перевірити необхідні документи. В окремих випадках можливі відступи від цього порядку, наприклад, при затриманні злочинця або громадянина, який перебуває у стані сильного сп'яніння, та в деяких інших.". 5. Вважати таким, що втратив чинність, наказ МВС України від 06.08.97 N 520 "Про заходи щодо вдосконалення діяльності міліції з нагляду за дорожнім рухом та взаємовідносин із власниками транспортних засобів". 6. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра Чернишова В. С. та начальника УДАІ МВС України Дагаєва Ю. О. 7. Наказ оголосити особовому складу органів внутрішніх справ. Міністр генерал-полковник міліції Ю. Ф. Кравченко Додаток до наказу МВС України від 30 червня 1998 р. N 482 Типові рекомендації щодо поліпшення взаємовідносин міліції з учасниками дорожнього руху та власниками транспортних засобів 1. Загальні положення Ці Рекомендації містять примірний перелік і порядок дій працівників міліції при зупинці, огляді й затриманні транспортних засобів під час нагляду за дорожнім рухом, порядок перевірки й вилучення ними посвідчень водія, а також вилучення номерних знаків. Вони грунтуються на встановлених законодавством України правах учасників дорожнього руху, а також повноваженнях міліції і є необхідними для виконання працівниками міліції при нагляді за дорожнім рухом. Рекомендації розроблені відповідно до Законів України "Про міліцію", "Про дорожній рух", Кодексу України про адміністративні правопорушення, постанов Кабінету Міністрів України N 1094 "Про затвердження Правил дорожнього руху" та N 341 "Про Положення про Державну автомобільну інспекцію Міністерства внутрішніх справ", а також наказів МВС України N 45-92 "Про заходи по удосконаленню діяльності дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС України", N 91 "Про виконання Закону України від 23 грудня 1993 р. "Про внесення змін і доповнень до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за порушення правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху". 2. Організаційно-правові аспекти взаємовідносин працівників міліції з учасниками дорожнього руху Взаємовідносини працівника міліції з учасниками дорожнього руху: - під час контролю за рухом транспорту й пішоходів, зупинки транспортних засобів і застосування до порушників заходів впливу працівник міліції повинен виявляти високу культуру й такт; - взаємовідносини працівника міліції з учасниками дорожнього руху повинні грунтуватися на суворому дотриманні законності, чіткому виконанні ним своїх обов'язків; - у поводженні з громадянами, попередженні й припиненні порушень працівник міліції має поєднувати рішучість і принциповість з уважним, доброзичливим та поважним ставленням до них; - під час ведення розмови з громадянами неприпустимі гордовитий тон, грубощі, вирази й репліки, які ображають людську гідність, а також будь-які дії, що означають неповагу до цих громадян; - під час звернення до учасників дорожнього руху працівник міліції зобов'язаний прикласти праву руку до головного убору, привітатися, чітко і зрозуміло відрекомендуватися, назвати свою посаду, звання та прізвище, роз'яснити причину зупинки транспортного засобу, перевірити необхідні документи (в окремих випадках можливі відступи від цього порядку, наприклад, під час затримання злочинця або громадянина, який перебуває в стані сильного сп'яніння, і в деяких інших); - на вимогу громадянина працівник міліції повинен пред'явити своє службове посвідчення; - працівник міліції під час дорожньо-транспортних пригод, нещасних випадків зобов'язаний надавати потерпілим, у межах наявних можливостей, допомогу, у тому числі й медичну, а водіям в усуненні причин, що призвели до вимушеної зупинки в дорозі і сприяти своєчасному прибуттю пасажирів та вантажів до місця призначення; - працівник міліції на території України, незалежно від посади, яку він обіймає, місця перебування й часу, у разі звернення до нього громадян або службових осіб із заявою чи повідомленням про події, які загрожують особистій або громадській безпеці, чи в разі безпосереднього виявлення таких зобов'язаний вжити заходів до попередження й припинення правопорушень, рятування людей, подання допомоги особам, які її потребують, до встановлення й затримання осіб, які вчинили правопорушення, а також до охорони місця події і повідомити про це в найближчий підрозділ міліції. Основні повноваження працівників міліції при здійсненні нагляду за дорожнім рухом Працівникам міліції, що здійснюють нагляд за дорожнім рухом, для виконання покладених на них обов'язків надається право: - здійснювати контроль за рухом транспорту й пішоходів, виявляти і припиняти порушення правил дорожнього руху з боку його учасників; - зупиняти транспортні засоби в разі порушення водіями Правил дорожнього руху, за наявності ознак, які свідчать про технічну несправність цих транспортних засобів або забруднення ними навколишнього середовища, а також у разі достатніх підстав вважати, що вони використовуються з протиправною метою; - застосовувати до порушників правил дорожнього руху заходи впливу або оформляти відповідні матеріали для розгляду й реагування компетентними особами; - усувати перешкоди для руху (несправний транспортний засіб, що зупинився, вантаж, який випав тощо). Якщо негайне усунення цих перешкод неможливе, вживати заходів до позначення й огородження небезпечних місць і попередження про них учасників дорожнього руху; - здійснювати (жестами або за допомогою технічних засобів) регулювання руху; - вживати заходів до забезпечення безперешкодного проїзду автомашин, які мають спеціальне пофарбування і подають спеціальні звукові й світлові сигнали, а також автомашин, що їх супроводжують; - забороняти проведення робіт на проїзній частині доріг без дозволу відповідних організацій. У разі аварійних ситуацій такі роботи дозволяються за узгодженням з черговим підрозділу ДАІ або органу внутрішніх справ; - оглядати транспортні засоби й перевіряти документи водіїв на право користування та керування ними, дорожні листи, відповідність вантажів, що перевозяться, товарно-транспортним документам; - провадити в передбачених законодавством випадках особистий огляд водія, пасажирів транспортного засобу та їхніх речей, ручної поклажі й багажу, який здійснюється, як правило, у присутності осіб, у власності чи розпорядженні яких ці речі знаходяться. У невідкладних випадках, а також у разі відсутності власника (розпорядника) зазначені речі, а також транспортні засоби можуть бути піддані оглядові за участю двох понятих. Про здійснення особистого огляду, огляду речей складається протокол або робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення чи в протоколі про адміністративне затримання; - вилучати речі й документи, виявлені під час огляду транспортного засобу, затримання, особистого огляду або огляду речей, що є знаряддям чи безпосереднім об'єктом правопорушення. (Про вилучення речей і документів складається протокол чи робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення або про огляд речей, або про адміністративне затримання). До особи, яка вчинила правопорушення під час виконання службових обов'язків, особистий огляд та вилучення речей застосовується лише у невідкладних випадках; - вилучати вогнепальну зброю, а також бойові припаси, які перевозяться або зберігаються без відповідного дозволу, до розгляду питання, про що чинити запис у протоколі із зазначенням марки або моделі, калібру, серії і номера зброї, що вилучається, кількості боєприпасів; - перевіряти технічний стан і комплектність автомототранспорту; - звіряти номери агрегатів та вузлів транспортного засобу із записами в реєстраційних документах; - організовувати, у разі потреби, медичний огляд водіїв для визначення стану алкогольного або наркотичного сп'яніння; - затримувати й відстороняти від керування транспортними засобами осіб, які перебувають у стані сп'яніння, а також тих, хто не має документів на право керування або користування транспортними засобами, чи вірогідність цих документів викликає сумнів; - вилучати у водія у встановлених законодавством випадках посвідчення на право керування транспортним засобом, фіксувати порушення в талоні до посвідчення водія, видавати тимчасовий дозвіл на право керування транспортним засобом; - обмежувати або забороняти рух транспорту й пішоходів на окремих ділянках вулиць і автомобільних шляхів під час аварій, за інших надзвичайних обставин, що загрожують життю і здоров'ю людей; - вимагати від громадян, які порушують громадський порядок, припинення правопорушень та дій, що перешкоджають здійсненню повноважень міліцією, а в разі невиконання зазначених вимог застосовувати заходи примусу, передбачені законодавством; - затримувати водіїв і пасажирів транспортних засобів, які підозрюються у вчиненні злочину чи правопорушення або які виявили непокору законній вимозі працівника міліції; - використовувати передбачені нормативними актами технічні засоби для виявлення й фіксації порушень Правил дорожнього руху, забороняти експлуатацію транспортних засобів, у тому числі з вилученням номерних знаків, технічний стан яких загрожує безпеці дорожнього руху чи навколишнього середовища або номери агрегатів яких не відповідають записам у реєстраційних документах; - затримувати осіб, які керують транспортними засобами з підробленими або знищеними номерами вузлів та агрегатів чи з такими номерами, що не відповідають записам у реєстраційних документах, а так само осіб, які використовують підроблені документи або не мають документів на вантаж; - затримувати й доставляти в установленому порядку транспортні засоби для тимчасового зберігання на спеціальних майданчиках чи стоянках; - використовувати безперешкодно транспортні засоби, що належать підприємствам, установам, організаціям і громадянам (крім транспортних засобів дипломатичних, консульських та інших представництв іноземних держав, міжнародних організацій, транспортних засобів спеціального призначення), для проїзду до місця події, стихійного лиха, доставлення до лікувальних закладів осіб, які потребують невідкладної медичної допомоги; для переслідування правопорушників та їх доставлення до міліції, а також використовувати вантажні автомобілі для транспортування пошкоджених транспортних засобів; - безперешкодно й безоплатно користуватися у невідкладних випадках засобами зв'язку, що належать підприємствам, установам, організаціям і громадянам; - зберігати, носити й застосовувати спеціальні засоби та вогнепальну зброю у випадках і в порядку, передбачених законодавством. Якщо водій під час зупинки транспортного засобу працівником міліції відмовляється пред'явити для перевірки відповідні реєстраційні документи та документи водія, перешкоджає вилученню цих документів чи номерних знаків або перешкоджає доставленню транспортного засобу на штрафний майданчик, а також ображає працівника міліції чи висловлює погрозу на його адресу, останній має право у випадках і в порядку, передбачених законодавством, застосовувати, як правило, після попередження, заходи фізичного впливу, у тому числі прийоми рукопашного бою, спеціальні засоби й вогнепальну зброю для припинення правопорушення, подолання протидії його законним вимогам і доставлення до підрозділу внутрішніх справ, якщо інші способи не забезпечили виконання покладених на нього обов'язків. Адміністративне затримання осіб та доставлення їх до підрозділу Державтоінспекції, відділу внутрішніх справ чи штабу ДНД працівником міліції за порушення Правил дорожнього руху та громадського порядку, а також у разі вияву непокори допускається з метою припинення адміністративного правопорушення, коли вичерпані інші заходи для встановлення особи, а також для складання протоколу про адміністративне правопорушення, якщо скласти його на місці вчинення правопорушення неможливо. Доставлення порушників має бути проведене у якомога найкоротший час. Згідно з вимогами КУАП строк затримання осіб, які вчинили адміністративне правопорушення, для складання протоколу або розгляду справи по суті, якщо ці питання не можуть бути вирішені на місці, - до 3 годин, а у разі непокори законній вимозі працівника міліції - до розгляду справи народним суддею. У разі адміністративного затримання допускається особистий огляд затриманого, огляд його речей, а також вилучення речей і документів у порядку, встановленому законодавством. Примітка. Адміністративне затримання, особистий огляд, огляд речей та вилучення речей і документів можуть бути оскаржені заінтересованою особою до вищого органу. Відповідальність працівників міліції за перевищення повноважень під час контролю за рухом транспорту на вулично-шляховій мережі: - працівник міліції, у межах повноважень, наданих законодавством, самостійно приймає рішення й несе дисциплінарну чи кримінальну відповідальність за свої протиправні дії або бездіяльність; - перевищення повноважень щодо застосування сили, спеціальних засобів і зброї тягне за собою відповідальність, установлену законом; - у разі порушення працівником міліції прав і законних інтересів громадянина відповідний орган міліції зобов'язаний вжити заходів до відновлення цих прав, відшкодування завданих матеріальних збитків і, на вимогу громадянина, публічно вибачитися; - працівник міліції, який діє відповідно до наданих законодавством повноважень, не несе відповідальності за збитки, завдані під час виконання своїх обов'язків, якщо при цьому не порушуються вимоги закону. Такі збитки компенсуються за рахунок держави; - дії працівника міліції можуть бути оскаржені у встановленому законом порядку до органів внутрішніх справ, суду або прокуратури; - службова особа міліції, яка порушила вимоги закону або неналежно виконує свої обов'язки, несе відповідальність у встановленому порядку. Основні права та обов'язки водія транспортного засобу, встановлені законодавством України Як учасник дорожнього руху водій має такі права: - керувати транспортним засобом і перевозити пасажирів або вантажі дорогами, вулицями чи іншими місцями, де рух транспорту не заборонено, у встановленому порядку; - довіряти, у встановленому порядку, право на користування й розпорядження приватним транспортним засобом іншій особі, яка має відповідне право на керування; - знати причину зупинки транспортного засобу посадовою особою державного органу, яка здійснює нагляд за дорожнім рухом, а також прізвище й посаду цієї особи; - відступати від вимог законодавства в умовах дії непереборної сили або коли іншими засобами неможливо запобігти власній загибелі чи каліцтву громадян; - одержувати відшкодування витрат у разі надання транспортного засобу працівникам міліції та охорони здоров'я у випадках, передбачених законодавством; - на відшкодування збитків, завданих внаслідок невідповідності стану автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів вимогам безпеки руху; - одержувати необхідну допомогу від посадових осіб, організацій, що беруть участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху. Учасник дорожнього руху може оскаржити дії працівника міліції в разі порушення останнім законодавства. Як учасник дорожнього руху водій зобов'язаний: - зупинятися, із дотриманням правил зупинки, на вимогу працівника міліції (позаштатного співробітника чи дружинника Державтоінспекції, які мають відповідне посвідчення); - мати при собі та на вимогу працівників міліції (позаштатного співробітника чи дружинника Державтоінспекції, які мають відповідне посвідчення) пред'являти для перевірки посвідчення, реєстраційні та інші документи згідно з Переліком (додаток 1 до Типових рекомендацій щодо взаємовідносин міліції з учасниками дорожнього руху та власниками транспортних засобів); - виконувати розпорядження працівників міліції, що даються в межах їх компетенції, передбаченої законодавством, Правилами дорожнього руху та іншими нормативними актами; - уживати всіх можливих заходів до забезпечення безпечних умов для пересування найбільш уразливих учасників дорожнього руху - дітей, велосипедистів і людей похилого віку; - перевірити перед вирушенням у дорогу технічний стан транспортного засобу та стежити за ним у дорозі; - дати можливість працівникові міліції, дружиннику перевірити технічний стан, номери агрегатів і комплектність транспортного засобу; - на вимогу працівника міліції пройти в установленому порядку медичний огляд для визначення стану алкогольного сп'яніння, впливу наркотичних чи токсичних речовин; - своєчасно подавати транспортний засіб на державний технічний огляд; - під час руху на автомобілі, обладнаному ременями безпеки, бути пристебнутим, а під час руху на мотоциклі бути в застебнутому мотошоломі, не перевозити пасажирів, не пристебнутих ременем безпеки і без застебнутого мотошолома; - надавати переважне право для проїзду спеціальним і оперативним транспортним засобам з увімкненими синіми або червоними проблисковими маячками та спеціальними звуковими сигналами; - своєчасно сплачувати державний податок з власників транспортних засобів у встановлених законодавством розмірах; - надавати переважне право руху пішоходу, який перебуває на пішохідній доріжці (зебрі). У цьому разі водій зобов'язаний надати можливість пішоходові безпечно перейти дорогу, вулицю; - вживати заходів до збереження чистоти автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів та смуги відчуження, у тому числі з боку пасажирів; - виконувати вимоги природоохоронного законодавства. Надавати транспортний засіб: - працівникам міліції та охорони здоров'я - для доставлення до найближчого медичного закладу осіб, які потребують невідкладної медичної допомоги; - працівникам міліції - для виконання невідкладних службових обов'язків із затримання правопорушників (крім транспортних засобів дипломатів та спецслужб). При цьому водій має право на відшкодування збитків згідно із законодавством; - надавати на вимогу працівника міліції вантажні автомобілі для транспортування пошкоджених транспортних засобів. У разі причетності до дорожньо-транспортної пригоди: - негайно зупинити транспортний засіб і залишатися на місці пригоди; - увімкнути аварійну сигналізацію і встановити знак аварійної зупинки відповідно до вимог Правил дорожнього руху; - не переміщувати транспортний засіб і предмети, що мають відношення до пригоди; - вжити всіх можливих заходів до подання першої медичної допомоги потерпілим, викликати карету швидкої медичної допомоги, а якщо це неможливо, - звернутися по допомогу до присутніх і відправити потерпілих до лікувального закладу; - у разі неможливості виконати дії, викладені в попередньому пункті, відвезти потерпілого до найближчого лікувального закладу своїм транспортним засобом, попередньо зафіксувавши розташування слідів пригоди, а також положення транспортного засобу після його зупинки; у лікувальному закладі повідомити своє прізвище та номерний знак транспортного засобу (з пред'явленням посвідчення водія або іншого документа, який засвідчує особу, реєстраційного документа на транспортний засіб) і повернутися на місце пригоди; - повідомити про дорожньо-транспортну пригоду орган міліції, записати прізвища й адреси очевидців, чекати прибуття працівників міліції; - вжити всіх можливих заходів до збереження слідів пригоди, їх огородження та організувати об'їзд місця пригоди; - до проведення медичного огляду без призначення медичного працівника не вживати алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, що входять до складу офіційно затвердженої аптечки). Якщо внаслідок дорожньо-транспортної пригоди потерпілих немає і транспортні засоби можуть безпечно рухатися, водії (за наявності взаємної згоди в оцінці обставин учиненого) можуть прибути до найближчого поста Державтоінспекції або в орган міліції для оформлення відповідних матеріалів, попередньо склавши та підписавши схему пригоди. Водієві забороняється: - керувати транспортним засобом у стані алкогольного сп'яніння або перебуваючи під впливом наркотичних чи токсичних речовин; - керувати транспортним засобом у хворобливому стані, у стані стомлення, а також перебуваючи під впливом лікарських препаратів, що знижують швидкість реакції й увагу; - керувати транспортним засобом, не зареєстрованим у Державтоінспекції, без номерного знака або талона про проходження державного технічного огляду; - передавати керування транспортним засобом особам, які перебувають у стані алкогольного сп'яніння, під впливом наркотичних або токсичних речовин, у хворобливому стані, у стані стомлення або під впливом лікарських препаратів, що знижують швидкість реакції й увагу; - передавати керування транспортним засобом особам, які не мають посвідчення на право керування ним, крім випадків, коли відбувається навчання водіння. 3. Зупинення транспортних засобів Працівник міліції може зупинити транспортний засіб за таких підстав: Наявні ознаки порушення водієм Правил дорожнього руху, у тому числі в першу чергу: - перевищення встановленої швидкості руху, зафіксоване відповідними приладами; - порушення вимог дорожніх знаків, сигналів світлофорів та дорожньої розмітки; - порушення правил маневрування та обгону; - порушення правил зупинки і стоянки; - порушення правил проїзду пішохідних переходів, перехресть, залізничних переїздів; - створення перешкоди для руху спеціальних і оперативних транспортних засобів з увімкненими світловими й звуковими сигналами або автомобілів особливої норми з відповідним супроводженням; - порушення правил перевезення пасажирів або вантажу; - водій і пасажири легкового автомобіля не пристебнуті ременями безпеки, а водій та пасажири мотоцикла - без застебнутих мотошоломів. Характер руху викликає підозру в спроможності водія керувати транспортним засобом. Відсутність номерних знаків (транзитних номерних знаків) на транспортному засобі чи талона про проходження технічного огляду, або останній є простроченим. Наявність ознак, які свідчать про технічну несправність транспорту: - підвищений шум або димлення двигуна; - значні зовнішні пошкодження транспортного засобу або його неохайний вигляд; - відсутність або несправність зовнішнього освітлення. Пряма необхідність перевірити шляхові документи і документи водія, звірити реєстраційні дані у разі отримання інформації про правопорушення. Наявність даних про те, що транспортний засіб використовується з протиправною метою: - зовнішні ознаки (номерний знак, колір, марка, пошкодження та інші особливі прикмети) транспортного засобу збігаються або схожі з орієнтуванням зацікавленого підрозділу внутрішніх справ про розшук особи, яка вчинила злочин з використанням подібного транспортного засобу чи його викрадення; - поведінка або зовнішній вигляд водія і пасажирів, стан вантажу вказують на їх причетність до вчинення дорожньо-транспортної пригоди чи злочину. Виникнення перешкод для дорожнього руху, у тому числі внаслідок дорожньо-транспортної пригоди. Порядок зупинки транспортного засобу Під час контролю за дорожнім рухом працівник міліції активно реагує на всі порушення правил і в першу чергу припиняє ті з них, що стають основними причинами дорожньо-транспортних пригод. Зупинка транспортного засобу здійснюється жестом руки, жезлом або диском з червоним сигналом чи світловідбивачем. При цьому працівник міліції спочатку вказує на транспортний засіб, який повинен зупинитися, а потім на місце, де його слід зупинити. Для привертання уваги учасників руху може подаватися сигнал свистком (у необхідних випадках - увімкнутим проблисковим маячком і (або) спеціальним звуковим сигналом). Жести працівника міліції повинні бути зрозумілі всім водіям і пішоходам, подаватися своєчасно і так, щоб їх виконання не утворювало аварійної обстановки та небезпеки для його життя (додаток 2 до Рекомендацій). Після зупинки транспортного засобу працівник міліції повинен без затримки підійти до водія і відрекомендуватися. Для розмови з водієм не слід пропонувати йому вийти з автомобіля, крім випадків: - коли перебування працівника міліції поруч з транспортним засобом, що стоїть, створює загрозу його особистій безпеці; - усунення порушення (технічних несправностей, правил перевезення вантажів тощо); - у разі необхідності звірки номерів агрегатів та вузлів транспортного засобу із записами в реєстраційних документах; - коли є підстави вважати, що водій перебуває в нетверезому стані; - коли є підстави для особистого огляду порушника та огляду його речей; - коли водій або пасажири підозрюються у вчиненні злочину. Зупинка транспортних засобів повинна здійснюватися на мінімально короткий строк, а громадського транспорту на маршруті не більш ніж на 1 - 2 хвилини. Спеціальні й оперативні транспортні засоби з увімкнутими спеціальними світловими і звуковими сигналами зупиняються у разі наявності достовірних відомостей про їх викрадення, використання в злочинних цілях або керування ними нетверезими водіями. У всіх випадках зупинки транспортного засобу працівник міліції повинен враховувати її наслідки. Забороняється зупиняти транспортні засоби на проїжджій частині доріг (крім виняткових випадків), де внаслідок цього можуть створюватися затори в русі транспорту та пішоходів. Про вчинення адміністративного правопорушення працівниками міліції складається протокол. При цьому порушникові роз'яснюється, що він має право знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, пред'являти докази на свою користь, заявляти клопотання, а при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, виступати рідною мовою або користуватися послугами перекладача, оскаржити винесену постанову. Характерні ознаки, за якими визначається правопорушення щодо невиконання водієм вимог працівника міліції про зупинку транспортного засобу Характерними ознаками, за якими можна кваліфікувати дії водія як порушення вимог працівника міліції про зупинку транспортного засобу, є: - очевидне ігнорування сигналу працівника міліції, який було подано ним відповідно до вимог нормативних документів МВС України про зупинку, за умови, що водій сприйняв цей сигнал безпомилково; - небажання підкоритися сигналу про зупинку транспортного засобу, що неодноразово подавався працівниками міліції, у тому числі під час здійснення переслідування. Такі дії полягають у збільшенні водієм швидкості руху, зміні його напрямку та неподанні своєчасних попереджувальних світлових сигналів тощо; - пояснення водія щодо розуміння вимог працівника міліції про зупинку його транспортного засобу, але невиконання цих вимог з якихось причин. Примітка. Об'єктивна можливість водія бачити та правильно розуміти вимогу працівника міліції з'ясовується в конкретній дорожній ситуації, яка склалася в місці і під час зупинки транспортного засобу, за такими ознаками: наближеність до працівника міліції смуги руху транспортного засобу, що зупинявся, конкретні погодні умови, наявність перешкод для візуального контакту з працівником міліції, відповідність дій останнього вимогам нормативних документів МВС України щодо привертання до себе уваги тощо. 4. Підстави для вилучення посвідчення водія, встановлені законодавством України При вчиненні правопорушення, за яке, відповідно до законодавства, накладається адміністративне стягнення і складається протокол, у водія до винесення постанови у справі та сплати ним штрафу вилучається посвідчення водія, що фіксується в талоні до посвідчення, який йому повертається. У разі вилучення талона до посвідчення водія водієві видається тимчасовий дозвіл на право керування транспортним засобом. Посвідчення водія вилучається також у разі сумніву в дійсності цього посвідчення чи талона до нього на строк до прийняття рішення в установленому порядку. 5. Підстави для заборони експлуатації транспортних засобів, встановлені законодавством України Експлуатація транспортного засобу забороняється шляхом доставлення його на штрафний майданчик у разі, коли: - транспортний засіб не зареєстровано в установленому порядку; - номерні знаки транспортного засобу відсутні або підроблені, або умисно приховані, або не відповідають записові в реєстраційних документах; - водій керує транспортним засобом у стані сп'яніння або ухиляється від проходження, відповідно до встановленого порядку, огляду для визначення стану алкогольного сп'яніння, або, будучи нетверезим, передав керування транспортним засобом особі, яка теж перебуває у стані сп'яніння; - водій, який керує транспортним засобом, не має при собі, не пред'явив для перевірки посвідчення, реєстраційний та інший документ, що підтверджує право розпоряджатися цим транспортним засобом; - водій перешкоджає проведенню працівником міліції огляду транспортного засобу в передбачених законом випадках; - транспортний засіб, залишений водієм на порушення вимог правил зупинки і стоянки, реально загрожує безпеці руху, внаслідок чого виникає аварійна обстановка. Дозволяється затримувати цей транспортний засіб і за допомогою евакуаційних пристроїв у встановленому порядку доставляти для зберігання на відповідну стоянку. Про ці дії негайно повідомляється наряд відповідної чергової частини Державтоінспекції; - порушуються правила перевезення небезпечних, надгабаритних та великовагових вантажів; - водій, на порушення встановлених правил, залишив місце дорожньо-транспортної пригоди; - водій не має або його позбавлено права керування транспортними засобами, або передав керування особі, яка не має або позбавлена права керування транспортними засобами. Затримання транспортних засобів здійснюється працівниками міліції згідно з вимогами відповідних законодавчих і нормативних актів, про що робиться запис у протоколі про адміністративне правопорушення, а також у протоколі про огляд і затримання транспортного засобу з чітким зазначенням місця його знаходження. Водіїв і транспортні засоби дозволяється також доставляти до чергової частини підрозділу Державтоінспекції або міськрайвідділу внутрішніх справ, якщо: - водій керує транспортним засобом у стані сп'яніння, виявляє непокору, порушує громадський порядок і інші заходи впливу на нього вже вичерпані; - транспортний засіб або його окремі номерні агрегати чи вузли знаходяться в розшуку; - реєстраційні документи на транспортний засіб підроблені; - номер кузова, шасі чи двигуна транспортного засобу знищений, підроблений або не відповідає записові в реєстраційних документах; - керування транспортним засобом здійснюється без реєстраційних документів на нього, без документів на вантаж, що перевозиться, або без посвідчення водія, або коли достовірність цих документів викликає сумнів; - є орієнтування про затримання транспортного засобу; - відсутня можливість оформити на місці матеріали про дорожньо-транспортну пригоду і порушення правил дорожнього руху; - водій підозрюється у вчиненні дорожньо-транспортної пригоди або злочину. Транспортний засіб і водія дозволяється також затримувати на місці зупинки, якщо: - водій перебуває в хворобливому стані, у стані стомлення, а також під впливом лікарських препаратів, що знижують швидкість реакції та увагу і створюють реальну загрозу безпеці дорожнього руху під час подальшого керування транспортним засобом; - у водія, який вчинив адміністративні порушення, відсутнє посвідчення або талон до нього, а сам він ухиляється від сплати штрафу (у цьому разі транспортний засіб порушника може бути затримано до сплати штрафу). 6. Підстави для вилучення номерних знаків, встановлені законодавством України Підставою для заборони експлуатації транспортних засобів із вилученням номерних знаків може бути: - відсутність талона про проходження державного технічного огляду або непред'явлення рухомого складу на державний технічний огляд у встановлений строк; - порушення правил, нормативів і стандартів щодо забезпечення безпеки дорожнього руху при виготовленні й переобладнанні транспортних засобів (габарити за шириною та висотою перевищують нормативи, зазначені в Правилах дорожнього руху; - переобладнання транспортних засобів з порушенням вимог статті 32 Закону України "Про дорожній рух" (заміна типу двигуна з бензинового на дизель, зміна гальмівної системи, рульового керування та трансмісії, встановлення додаткових паливних баків без дозволу заводу- виготовлювача або ДержавтотрансНДІпроекту; заміна типу кузова автомобілів (фургонів, самоскидів, цистерн, сідлових тягачів) та автомобілів-фургонів на автобуси без перереєстрації в органах Державтоінспекції; - невідповідність реєстраційних даних записам у реєстраційних документах (номер двигуна чи кузова не збігається із записом у технічному паспорті, свідоцтві про реєстрацію, реєстраційному талоні); - невідповідність державних номерних знаків вимогам стандартів; - обладнання транспортного засобу без дозволу Державтоінспекції спеціальними звуковими та світловими сигналами; - наявність технічних несправностей (несправностей гальмівної системи, рульового керування, зовнішніх світлових приладів, коліс і шин, інших елементів конструкції транспортного засобу), перелік яких встановлено Правилами дорожнього руху; - перевищення встановленої норми шкідливих речовин у відпрацьованих газах двигунів, вміст яких перевірено за допомогою приладів, сертифікованих органами Держстандарту України; - перешкода проведенню працівником міліції огляду транспортного засобу в передбачених законом випадках; - невиконання водієм вимог працівника міліції про зупинку транспортного засобу (до оформлення відповідних документів про правопорушення у разі залишення водієм транспортного засобу); - залишення, на порушення встановлених правил, місця дорожньо-транспортної пригоди (до оформлення відповідних документів про правопорушення, якщо водій залишив транспортний засіб); - залишення водієм транспортного засобу на порушення правил зупинки і стоянки (до оформлення відповідних документів про правопорушення у разі відсутності водія); - зберігання транспортних засобів, що належать підприємствам, установам і організаціям, поза встановленими місцями їх стоянки. У всіх випадках вилучення номерних знаків складається акт технічного огляду транспортного засобу й робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення, якщо останній складається. При цьому працівник міліції повинен керуватися відповідними законодавчими й нормативними актами. Номерні знаки, як правило, не знімаються з транспортних засобів, якщо усунення порушення можна провести безпосередньо на місці його виявлення, а також у випадках, коли ці транспортні засоби перебувають на обліку в іншому регіоні. 7. Особливості взаємовідносин працівників міліції з водіями, що не є громадянами України, встановлені законодавством України Міліція поважає гідність особи й виявляє до неї гуманне ставлення, захищає права людини незалежно від її соціального походження, майнового та іншого стану, расової та національної належності, громадянства, статі, віку, мови й освіти, ставлення до релігії, політичних та інших переконань. Іноземці, які перебувають на території України, несуть адміністративну відповідальність за порушення Правил дорожнього руху на спільних з громадянами України засадах. Питання про відповідальність за адміністративні правопорушення, вчинені на території України іноземцями, які згідно із законами та міжнародними договорами користуються імунітетом від адміністративної юрисдикції України (далі імунітетом), вирішується дипломатичним шляхом. Імунітетом користуються члени дипломатичного корпусу, співробітники адміністративно-технічного та допоміжного персоналу посольств. Засоби пересування дипломатичного й консульського корпусу теж користуються імунітетом від обшуку, реквізиції, арешту та інших виконавчих дій. У разі порушення правил особою, яка користується імунітетом, після перевірки документів, що засвідчують особу та її статус, який підтверджується дипломатичним паспортом чи спеціальним посвідченням, що видається Міністерством закордонних справ України (дипломатична чи консульська картка), складається протокол, а документи повертаються власникові. Забороняється вживати щодо зазначеної особи будь-яких заходів затримання або інших примусових дій, за винятком випадків, коли надання свободи призведе до продовження правопорушення. Якщо особа, яка користується імунітетом, керує транспортним засобом з явними ознаками сп'яніння, їй пропонується припинити керування. Огляд для визначення стану алкогольного сп'яніння в медичних закладах провадиться в разі її згоди. У цьому випадку працівник міліції повідомляє чергового підрозділу Державтоінспекції (органу внутрішніх справ) і діє згідно з його вказівками. У разі відмови від проведення медичного огляду і спроби продовжити керування транспортним засобом особою, яка порушила Правила дорожнього руху, але користується дипломатичним імунітетом, подальший рух цього транспортного засобу не допускається і в присутності двох свідків складається адміністративний протокол з вичерпними відомостями про особу правопорушника. У протоколі в обов'язковому порядку фіксується, що зазначена особа керувала транспортним засобом у стані алкогольного сп'яніння (вказуються ознаки сп'яніння), відмовилася на прохання працівників ДАІ вийти з автомобіля, пояснити свою поведінку і пройти медичний огляд. Після складання протоколу забороняється вживати будь-яких заходів для затримання або інших примусових дій стосовно цієї особи. Їй пропонується скористатися послугами таксі або попутного транспорту, надається можливість викликати телефоном іншу машину або водія. Про факт затримання автомобіля особи, яка користується імунітетом, негайно інформується чергова частина підрозділу ДАІ (органу внутрішніх справ). У разі порушення Правил дорожнього руху іноземцем, який не користується імунітетом, у встановленому порядку оформляється протокол, у порушника вилучається посвідчення водія (а в разі, якщо використання талона до посвідчення передбачено законодавством країни проживання порушника, - з талоном до нього) і видається тимчасовий дозвіл (на 30 діб) на право керування транспортним засобом. Під час оформлення відповідних документів про вчинене іноземцем правопорушення він попереджається про те, що виїзд за межі України особи, яка не сплатила призначеного штрафу, буде розцінено як ухилення від його сплати, що дозволяє, згідно із законодавством України, затримати транспортний засіб до сплати штрафу. У зв'язку з викладеним порушникові пропонується вирішити всі питання щодо провадження справи про вчинене ним порушення за місцем вчинення цього порушення. Працівники ДАІ повинні використати всі передбачені законодавством можливості для стягнення накладеного штрафу. У разі затримання іноземного водія, який не сплатив накладеного відповідно до вимог чинного законодавства штрафу (це підтверджується записом у виданому тимчасовому дозволі) безпосередньо перед виїздом за межі України або після закінчення встановленого п'ятнадцятиденного строку, його дії необхідно кваліфікувати як ухилення від сплати штрафу. У цьому випадку відповідно до вимог законодавства України транспортний засіб порушника до сплати штрафу може бути затримано. При цьому складається протокол огляду й затримання транспортного засобу, а сам засіб розміщується на спеціальному майданчику чи стоянці. Під час оформлення відповідних документів про ДТП з транспортними засобами іноземних власників у протоколі, в рядку "Номерний знак", копіюються реєстраційні національні номери автотранспорту (літерні та цифрові символи). 8. Основні вимоги до організації роботи реєстраційно-екзаменаційних підрозділів ДАІ Приймання громадян у реєстраційно-екзаменаційних підрозділах ДАІ має відбуватися п'ять днів на тиждень, у т. ч. в суботу і один день тижня - до 19 години. Розклад роботи МРЕВ розміщається біля входу в приміщення, а на під'їздах встановлюються покажчики їх розташування. Для заповнення бланків, реєстраційних документів та посвідчень водія обов'язковим є використання комп'ютерної техніки. Робота інспекторів, операторів та паспортистів реєстраційно-екзаменаційних підрозділів повинна бути організована поточним методом з таким розрахунком, щоб на обслуговування одного громадянина витрачалося не більше трьох годин. Приймання документів та іспитів необхідно проводити протягом усього робочого дня. Категорично забороняється визначати окремі години для приймання і заповнення документів, здачі іспитів та видачі готових документів. Необхідно також забезпечити протягом всього робочого дня РЕП проведення огляду транспортних засобів. У приміщеннях РЕП ДАІ мають бути створені необхідні умови для приймання громадян та чекання видачі документів, організовані безплатні місця для стоянки транспортних засобів та пункти їх технічного огляду. На видному місці виставляються зразки для заповнення необхідних бланків, витяги з нормативних документів, ціни на спецпродукцію ДАІ та за надані послуги, адреси найближчих ощадбанків, військових комісаріатів, прізвища, імена та по батькові працівників РЕП, телефони керівників вищих органів, які відповідають за діяльність РЕП ДАІ, а також книги скарг і пропозицій. У разі відмови юридичній або фізичній особі у вирішенні питання, пов'язаного з реєстрацією, перереєстрацією транспортного засобу, видачею або заміною посвідчення водія в обов'язковому порядку повинні бути зазначені причини відмови та стояти розбірливий підпис працівника, що прийняв таке рішення. Для недопущення випадків непорозумінь при взаємовідносинах з відвідувачами працівники РЕП ДАІ повинні носити нагрудні знаки встановленого зразка із зазначенням посади, прізвища, імені та по батькові. В кожному реєстраційно-екзаменаційному підрозділі мають бути організовані консультаційні пункти для подання допомоги відвідувачам. Додаток 1 до Типових рекомендацій щодо поліпшення взаємовідносин міліції з учасниками дорожнього руху та власниками транспортних засобів ПЕРЕЛІК документів, які працівник міліції може вимагати від водія Відповідно до вимог Правил дорожнього руху водій транспортного засобу повинен мати при собі: - посвідчення на право керування транспортним засобом відповідної категорії та талон, що додається до посвідчення; - реєстраційний або інший документ, що підтверджує законність придбання транспортного засобу (довідка-рахунок, вантажна митна декларація, посвідчення митниці); - у разі відсутності в салоні транспортного засобу його власника - нотаріально оформлений документ або, в деяких випадках, документ, завірений посадовою особою місцевої держадміністрації, який підтверджує право на користування і (або) розпорядження зазначеним транспортним засобом, чи свідоцтво про право спільної власності на транспортний засіб; - талон про проходження державного технічного огляду транспортного засобу; - у встановлених законодавством України випадках - дорожній лист автомобіля (для транспортних засобів, що належать автотранспортним підприємствам державних установ і організацій); - товарно-транспортну накладну або інші документи на вантаж. Водії транспортних засобів, що здійснюють перевезення небезпечних, великогабаритних та великовагових вантажів, повинні мати при собі додатково: - узгоджений з ДАІ маршрут перевезення; - свідоцтво про допуск транспортного засобу до перевезення небезпечного вантажу; - свідоцтво про допуск водія до перевезення небезпечного вантажу; - аварійну картку системи інформування про небезпечний вантаж. Водії транспортних засобів, що здійснюють транзит підакцизних товарів, повинні мати встановлений митницями маршрут руху згідно з переліком доріг, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.96 N 484, й дотримуватися його. У разі перевезення зброї, боєприпасів водії-власники повинні мати при собі дозвіл на право їх носіння і зберігання. Перевезення товарних партій мисливської, спортивної зброї та засобів самозахисту здійснюється з дозволу органу внутрішніх справ за юридичною адресою організації - власника вантажу. Перевезення інших видів вогнепальної зброї здійснюється підрозділами відповідних воєнізованих відомств згідно з відомчими інструкціями. Перевезення товарних партій наркотичних речовин здійснюється тільки на транспорті державних підприємств на підставі товарно-транспортної накладної. Додаток 2 до Типових рекомендацій щодо поліпшення взаємовідносин міліції з учасниками дорожнього руху та власниками транспортних засобів Порядок забезпечення особистої безпеки працівника міліції під час проведення перевірки транспортних засобів на лінії, якщо водії і (або) пасажири цих транспортних засобів підозрюються у вчиненні правопорушення чи злочину Працівник міліції вибирає місце зупинки транспортних засобів з урахуванням дорожніх умов, щільності транспортного потоку. Темного часу доби, незалежно від кліматичних умов, працівник міліції повинен бути одягнутий у світловідбиваючий одяг, а його місце несення служби має бути в зоні постійного джерела світла, наприклад, під ліхтарем вуличного освітлення. Під час перевірки транспортного засобу працівник міліції вибирає позицію, яка дозволяє йому одночасно слухати відповіді водія, здійснювати заходи власної безпеки, контролювати дорожній рух і не заважати йому. При підході до зупиненого для перевірки транспортного засобу працівникам міліції рекомендується: - наближатися до транспортного засобу з тильної сторони, з боку ближніх до водія дверей; - оглянути через скло салон автомобіля, щоб переконатися в тому, що ніхто не ховається на підлозі, і перевірити, чи зачинена кришка багажника; - стояти на деякій відстані збоку від автомобіля, щоб не отримати поранення або травми у разі раптового і швидкого руху цього автомобіля; - перевірку розпочинати з підняття капота автомобіля та передачі водієм документів працівникові міліції. Водієві, щоб попередити його втечу, пропонується вимкнути двигун. Темного часу доби працівник міліції пропонує водієві ввімкнути освітлення салону автомобіля; - одночасно не припиняти спостереження за пасажирами, оскільки не виключена можливість застосування ними зброї. Після цього працівник міліції обов'язково звіряє номери агрегатів із записами в реєстраційних документах. У цей час другий працівник міліції забезпечує безпеку дій першого. Той, хто забезпечує безпеку напарникові, повинен триматися біля правого заднього крила зупиненого транспортного засобу. З цієї позиції йому добре видно, що відбувається в автомобілі, і зручно спостерігати за пасажирами. У разі загострення ситуації працівникові міліції, що забезпечує безпеку, рекомендується пересунути кобуру ближче до пряжки ременя, розстебнути її, зняти пістолет із запобіжника. У цьому випадку страхуючий, якщо він вважає, що в обстановці, яка складається, можуть виникнути обставини для застосування вогнепальної зброї, має право оголити свій табельний пістолет і привести його в готовність. За всіх обставин, використовуючи будь-яку нагоду, треба намагатися змусити водія вийти з транспортного засобу, що перевіряється, і запропонувати йому відійти на узбіччя проїжджої частини, пояснюючи це необхідністю дотримання безпеки дорожнього руху. Приводом для цього може бути необхідність усунення дрібних несправностей, начебто виявлених працівником міліції (перевірка несправностей задніх світлових приладів, наявності знака аварійної зупинки, вогнегасника, очищення від бруду номерного знака тощо). Дійсна причина зупинки транспортного засобу водієві не називається. Якщо водій вийшов з автомобіля, працівник міліції повинен триматися від нього на відстані не ближче 1 - 1,5 метра обличчям до проїжджої частини. Слід пам'ятати, що водій замість документів може дістати з кишені зброю і буде прагнути застосувати її. Тому працівник міліції повинен стояти з боку тієї руки, якою водій дістає документи. Подані документи не слід брати рукою, якою при нагоді треба буде дістати зброю. Небезпечно стояти між водієм і працівником, який забезпечує безпеку першого інспектора, тому що це серйозно утруднює подання своєчасної допомоги і не дозволяє негайно застосувати зброю у разі потреби. ____________